Aby kwalifikować się do holenderskiej emerytury AOW, musisz mieszkać lub pracować w Holandii przez określoną liczbę lat. Jeśli masz 50 lat lub więcej, minimalny wymagany wiek to 10 lat. Jeśli masz mniej niż 50 lat, musisz mieszkać lub pracować w Holandii przez co najmniej 50% czasu między 15. rokiem życia a osiągnięciem wieku emerytalnego AOW. Możesz przeczytać więcej na ten temat w naszym blogu.
Możesz kwalifikować się do otrzymywania zasiłku na dzieci, jeśli pracujesz lub mieszkasz w Holandii. Musisz złożyć wniosek na stronie internetowej SVB. Więcej o warunkach można przeczytać tutaj.
Przyjeżdżając do Holandii należy zabrać ze sobą następujące dokumenty:
- ważny dowód osobisty (może to być dowód osobisty, jeśli jesteś obywatelem kraju należącego do Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub paszport, jeśli nie jesteś obywatelem kraju UE lub EOG. Karta lub paszport muszą być ważne jeszcze co najmniej 2 miesiące po wjeździe do Holandii
- ważne konto bankowe na Twoje nazwisko, na które możesz otrzymywać wynagrodzenie w euro
- dowód BSN, jeśli już go posiadasz. Musi to być dokument, na którym widnieje Twoje imię i nazwisko oraz BSN, taki jak dowód BSN, który otrzymałeś z ratusza, stara specyfikacja wynagrodzeń, dokument z urzędu skarbowego (belastingdienst w języku niderlandzkim) lub roczne oświadczenie od poprzedniego pracodawcy w Holandia (jaaropgave po niderlandzku).
Nie, wyjeżdżając na wakacje musisz sam zorganizować transport. Możesz oczywiście poprosić jednego ze współlokatorów, aby zawiózł Cię na lotnisko/dworzec autobusowy lub skorzystał z transportu publicznego. Nie wiesz, jak działa transport publiczny? Przeczytaj o tym wszystko na naszym blogu.
Tak, nasi koordynatorzy odbiorą Cię z lotniska lub dworca kolejowego/autobusowego. Zawiozą cię do miejsca zakwaterowania. Jest to usługa jednorazowa.
Tak. Zaczynasz gromadzić emeryturę w ramach Planu Podstawowego Stipp od razu od pierwszego dnia pracy. Po przepracowaniu 52 tygodni zostaniesz zapisany do planu Stipp Plus.
DigiD to bezpieczna metoda logowania, która pozwala identyfikować się online w kontaktach z instytucjami rządowymi, służbą zdrowia, instytucjami edukacyjnymi czy funduszami emerytalnymi. Możesz ubiegać się o to bezpłatnie w aplikacji DigiD lub odwiedzając ich stronę internetową. Do złożenia wniosku potrzebny będzie numer BSN. Po pomyślnym złożeniu wniosku otrzymasz do domu list z kodem aktywacyjnym w ciągu 3 dni roboczych.
Tak. Aby otworzyć konto bankowe, należy umówić się na spotkanie (online) w wybranym banku. W zależności od tego, jak bardzo napięty jest ich harmonogram, niektóre banki otworzą dla Ciebie konto, nawet jeśli nie masz umówionego spotkania. Możesz po prostu podejść do najbliższego oddziału i zapytać, czy mogą dopasować cię do swojego harmonogramu. Listę najpopularniejszych banków w Holandii znajdziesz tutaj.
Większość banków będzie wymagać, abyś przyniósł swój numer BSN oraz ważny paszport lub dowód tożsamości. Jeśli jest to konieczne, możemy dostarczyć „werkgeversverklaring”, którą możesz poprosić, wysyłając e-mail na adres [email protected].
BSN (burgerservicenummer w języku niderlandzkim) to numer służący do identyfikacji obywatela, unikalny numer rejestracyjny dla każdej osoby mieszkającej w Holandii. BSN jest wymagany przy otwieraniu konta bankowego, ubieganiu się o ubezpieczenie zdrowotne i świadczenia rządowe, a nawet przy zakupie abonamentu telefonicznego. Twój pracodawca również potrzebuje go, aby mógł wypłacić twoją pensję. Bez niego nie można otrzymać wynagrodzenia. Po przyjeździe do Holandii nasz dział koordynacji umówi dla Ciebie wizytę w urzędzie miasta i wyśle wszystkie szczegóły na adres e-mail. Będziesz otrzymać swój BSN po odbyciu wizyty. Musisz przynieść ze sobą ważny paszport lub ważny dowód tożsamości narodowy (jeśli jesteś obywatelem UE).
Nie, numer BSN jest numerem unikalnym, nadawanym tylko raz w życiu. Dlatego nie można go usunąć, zmienić ani odnowić.